Agility-gruppa

Agility er en populær hundesport som kan beskrives som «hinderløp med hund». Ordet «agil» er engelsk og betyr rask - smidig - lett bevegelig, og hunden skal i agility hoppe over, løpe gjennom og mellom eller balansere over forskjellige hinder i en oppsatt bane.

Agility er en sunn aktivitet for hunden og stimulerer til et positivt og godt hundehold, skaper god kontakt mellom hund og fører, er fin miljøtrening og fin fysisk trening for både hund og fører. Alle hunder kan i utgangspunktet trene agility, men det er viktig at eierens ambisjons-nivå tilpasses hundens naturlige forutsetninger når det kommer til konkurranser.

For deltagelse på klubbens organiserte nybegynnertreninger i agility kreves at ekvipasjen har gjennomført et nybegynner- kurs i agility (hinderinnlæringskurs) eller kan dokumentere tilsvarende ferdigheter.

Begrunnelsen for dette er at nyinnlæring av hunder krever mye tid og vil legge for mye beslag på tiden under klubbens treningskvelder. Følg med på GHKs nettsider eller på Facebook-gruppa GHK Agility om når det arrangeres nye kurs.

Agilitygruppa trener vanligvis 2 ganger i uka, tirsdager og torsdager. På tirsdager er det først nybegynnertrening med enkle kombinasjoner og instruktør fra kl 17.30, og deretter trening for viderekommende med litt mere utfordrende kombinasjoner fra kl. 19.00. På torsdager er det trening for de som konkurrerer med oppstart kl. 18.00. I tillegg hender det søndagene benyttes til fellestrening for de som ønsker det. Ønsker du å «fritrene/drive egentrening», er dette mulig under visse forutsetninger og etter avtale. Om sommeren trener vi på Breiskallen, om vinteren innendørs i hallen på Raufoss.

Agility-galleriet